Svar: Får han nok mælk? - 7 mdr.

18. januar 2016

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint med 4 amninger i døgnet, når man er 7 måneder gammel og ud fra det du fortæller, så lyder det derfor ikke som om, at din dreng ikke får mælk nok. Du fortæller jo også, at han ofte regulerer sit behov rigtig fint - nogle gange viser han behov for at die fra begge bryster, andre gange kan han fint nøjes med et bryst. Det er rigtig fint.

Når man ammer, så ved man jo ikke præcist, hvor meget barnet får. Derfor må du tro på, at han får det, som han har behov for, når du tilbyder ham de fire amninger, som du beskriver.

De fleste børn vil, når de er 8-9 måneder gamle, trives med 3 amninger i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at på sigt så er det den tidlige morgenamning, der ofte forsvinder. Det behøver det ikke at være, det kan også være en af de andre amninger, men det er ofte en fordel at trappe ud af morgenamningen, fordi det giver bedre plads i maven til morgengrød.

Du skal naturligvis holde øje med hans vandladninger. Han skal stadig have tunge tissebleer, og hans urin skal være klar. Ud over amning, er det vigtigt, at han tilbydes vand af kop. Mælken udgør en del af hans væskeindtag og sikrer ham også næring, men derudover skal han nu også drikke vand. Vand tilbydes til alle måltider og som tørstslukker ind i mellem.

Mit forslag til en dagsplan, nu hvor han er 7-8 måneder gammel ser derfor således ...

Annonce

... ud:

Tidlig morgen 05: Ammes lige nu, men stille og roligt trappes denne amning ud, så han lærer at sove uden.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, tilbydes frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk og begynder stille og roligt med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Tilbydes små bidder af en bolle med smør, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter eller en bagt kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, som han kan gumle på selv. Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Vand af kop.

I 8 måneders alderen kan indføres godnatbad og efterfølgende godnatgrød. Grøden før putning vil være med til at sikre ekstra mæthed til natten og gøre det lettere at trappe ud af den tidlige morgenamning.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.

Hvis det ikke fungerer så godt med grød hos jer, så kan alternativet til godnatgrød også være en banan...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina