Svar: Får han nok mælk? - 7 mdr.
18. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint med 4 amninger i døgnet, når man er 7 måneder gammel og ud fra det du fortæller, så lyder det derfor ikke som om, at din dreng ikke får mælk nok. Du fortæller jo også, at han ofte regulerer sit behov rigtig fint - nogle gange viser han behov for at die fra begge bryster, andre gange kan han fint nøjes med et bryst. Det er rigtig fint.
Når man ammer, så ved man jo ikke præcist, hvor meget barnet får. Derfor må du tro på, at han får det, som han har behov for, når du tilbyder ham de fire amninger, som du beskriver.
De fleste børn vil, når de er 8-9 måneder gamle, trives med 3 amninger i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at på sigt så er det den tidlige morgenamning, der ofte forsvinder. Det behøver det ikke at være, det kan også være en af de andre amninger, men det er ofte en fordel at trappe ud af morgenamningen, fordi det giver bedre plads i maven til morgengrød.
Du skal naturligvis holde øje med hans vandladninger. Han skal stadig have tunge tissebleer, og hans urin skal være klar. Ud over amning, er det vigtigt, at han tilbydes vand af kop. Mælken udgør en del af hans væskeindtag og sikrer ham også næring, men derudover skal han nu også drikke vand. Vand tilbydes til alle måltider og som tørstslukker ind i mellem.
Mit forslag til en dagsplan, nu hvor han er 7-8 måneder gammel ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes lige nu, men stille og roligt trappes denne amning ud, så han lærer at sove uden.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, tilbydes frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk og begynder stille og roligt med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes små bidder af en bolle med smør, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter eller en bagt kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, som han kan gumle på selv. Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Vand af kop.
I 8 måneders alderen kan indføres godnatbad og efterfølgende godnatgrød. Grøden før putning vil være med til at sikre ekstra mæthed til natten og gøre det lettere at trappe ud af den tidlige morgenamning.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Hvis det ikke fungerer så godt med grød hos jer, så kan alternativet til godnatgrød også være en banan...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske